Facebook marketing: Een goede contentstrategie voor meer organisch bereik!

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 26 maart 2018 door Robin Moors
Robin Moors
facebook live

Je hebt het wellicht al een keer voorbij zien komen op social media: Facebook heeft zijn algoritme veranderd. Het algoritme bepaalt wat jij te zien krijgt in je tijdlijn op basis van diverse factoren. De grootste verandering in het Facebook algoritme is dat je steeds meer content van je vrienden gaat zien in plaats van bedrijven. Facebook wil interactie voorop laten staan, waar het in eerste instantie ook voor bedoeld is: Relaties tussen mensen versterken.

Wat betekent deze aanpassing in het Facebook algoritme voor jouw bedrijf? En hoe kun je hier het beste op inspelen? Lees dan snel verder!

Gevolgen voor jouw Facebook bedrijfspagina

Het gevolg van deze verandering in het algoritme is dat mensen die jouw bedrijfspagina liken minder content van jou zullen gaan zien. Dat betekent dus ook dat het aantal doorklikken naar jouw site via Facebook waarschijnlijk gaat dalen. Het is dus van groot belang dat jouw posts interacties uitlokken. Maar pas hierbij op: Engagement bait wordt bestraft! Wat is engagement bait? Het oproepen van reacties: zoals taggen of het plaatsen van een emoji in een reactie.

Tips om jouw Facebook content beter zichtbaar te laten zijn:

  • Creëer content dat deelbaar is
    Content waarin mensen zich kunnen herkennen, content die je dag leuker maakt: content die waarde toevoegt! Zo wordt jouw bedrijf toch vaker in de tijdlijn geplaatst en dus door meer mensen gezien. Speel bijvoorbeeld in op actualiteiten of laat mensen dingen zien waarmee ze zich verbonden voelen, zoals een kijkje achter de schermen.
  • Zorg voor interactie 
    Wat met name voor veel interactie zorgt zijn live video’s. Je kan dit op diverse manieren inzetten, denk bijvoorbeeld aan evenementen, bijzondere momenten van je bedrijf of Q&A sessies. Benieuwd hoe jouw Facebook pagina ervoor staat op het gebied van betrokkenheid? Met de IPM calculator kun je berekenen hoeveel interactie je hebt gehad de afgelopen 30 dagen.
  • Vraag jouw volgers de instellingen aan te passen
    Jouw volgers kunnen zelf aangeven van welke personen en bedrijven zij de content wel graag in hun tijdlijn voorbij zien komen. Hoe stel je dit in:
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Schermafdruk-2018-03-26-10.22.39.png
  • Ga naar de Facebookpagina die je wilt blijven zien
    • Druk op ‘Volgend’
    • Selecteer ‘Als eerste weergeven’
  • Adverteren op Facebook
    Mocht het organisch gezien toch niet willen lukken, dan is adverteren op Facebook altijd een optie. Hierbij kan je heel gericht je doelgroep bereiken en hen een passende boodschap laten zien. Hierbij is het natuurlijk ook van belang dat je je aan de voorwaarden van Facebook houdt, anders zal jouw advertentie niet goed presteren. Lees meer over Facebook adverteren in ons vorige blog.

Heb je na het lezen van dit blog hulp nog bij het bereiken van je Facebook volgers? Ik help je graag verder via onderstaande contact button!