Neuromarketing: wat is het en hoe zet je het direct in voor jouw bedrijf?

profielfoto van Jorn Lentjes
Geschreven op 2 januari 2022 door Jorn Lentjes
Jorn Lentjes

Neuromarketing: ongetwijfeld heb je er wel eens van gehoord. Niet vreemd, want het is een krachtig marketingmiddel en wordt steeds belangrijker. Weten wat neuromarketing precies is en hoe je het direct kunt inzetten voor jouw bedrijf? Hieronder leggen we het uit!

Wat is neuromarketing? 

Neuromarketing maakt gebruik van de kennis over het menselijk brein, oftewel neurowetenschap. Dit is een techniek die onderzoekt hoe emotionele systemen in de hersenen werken en hoe we reageren op prikkels. Wist je dat 80% van de tijd de intuïtieve geest (systeem 1) actief is en slechts 20% de rationele geest (systeem 2)? Omdat we dus grotendeels vanuit ons onderbewustzijn reageren, is het ontzettend waardevol om dit mee te nemen in marketing.

Waarom neuromarketing?

In het bedrijfsleven worden nog vaak keuzes gemaakt op basis van onderbuikgevoel. Echt handig is dat niet. Want wij mensen weten niet precies wat we willen en begrijpen niet wat we voelen. Wil je in het hoofd van je klant kruipen? Dan is het slimmer om je te verdiepen in de wijze waarop het brein gestimuleerd wordt. Uit onderzoek blijkt dat we de meeste beslissingen onbewust en vanuit emotie maken. Door ervaringen, verhalen (geheugen) en intuïtie maakt het onderbewuste brein keuzes. Dat is niet alleen sneller en efficiënter. Het is maar goed ook, anders zou je alle prikkels gedurende de dag bewust meemaken!

Neuromarketing in de praktijk

Oké, klinkt interessant. Maar hoe breng je neuromarketing in de praktijk? Door het slim in te zetten bij conversie optimalisatie zodat je het maximale uit de bezoekers van je website kunt halen (klanten, leads). Voor veel bedrijven zijn neuromarketing-onderzoeken te prijzig. Gelukkig kun je met een paar handige inzichten neuromarketing tóch voor je laten werken.

‘Mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen’ – Tim Zuidgeest

Dit statement is helemaal van toepassing op online surfgedrag. Test daarom je onderbuikgevoel uit voordat je aanpassingen doorvoert. Dat kun je doen met A/B testen en het analyseren van scroll- en klikgedrag.

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test vergelijk je gegevens door het verzamelen van data. Je maakt bijvoorbeeld twee varianten van een advertentie en laat die afwisselend aan bezoekers zien. Door de conversieratio te meten, ontdek je welke variant het beste werkt. Met A/B testen toets je dus hoe een actie, campagne of website presteert.

Wat is Hotjar?

Hotjar meet het scroll- en klikgedrag van je websitebezoekers. Wat gebeurt er als potentiële klanten op je website komen? Waarin tonen ze interesse en waar haken ze af? Dankzij deze data kun je vervolgens je website optimaliseren.

Verder lezen over conversie optimalisatie? Check dan de blog: Aan de slag met conversie optimalisatie

Meer neuromarketing-technieken

We begrijpen dat je benieuwd bent naar meer neuromarketing-technieken om je conversie te verhogen. Daarom vertellen we hieronder hoe wij het aanpakken. Kleine sidenote: de context is en blijft cruciaal. Geen situatie of bedrijf is hetzelfde. Dat kan zorgen voor verschillende resultaten.

Neuromarketing tips waar je direct mee aan de slag kunt:

  • Peak-end rule. Mensen onthouden het hoogtepunt en het einde. Laat daarom een positieve indruk achter. Denk aan een handgeschreven kaartje bij een bestelling in je webshop.
  • Zoom in. Inzoomen in een video zorgt voor een positief effect in de hersenen. Uitzoomen heeft juist een negatief effect.
  • Voorkom keuzestress. Hoe meer keuzes je klanten geeft, hoe lastiger ze kunnen beslissen. Daardoor kan het gebeuren dat ze helemaal geen keuze maken en wegklikken.
  • Gewenst gedrag. Onbewust imiteren mensen elkaar. Dat komt omdat we sociale wezens zijn en bij een groep willen horen. Door gewenst gedrag te laten zien, schep je vertrouwen.
  • Proefwerkeffect. Rode elementen in het checkout proces van je webshop kan een negatief effect hebben op het afrekenproces.
  • Wees voorzichtig met het woord ‘nieuw’. Dit kan namelijk de angst voor het onbekende activeren.
  • Kies voor doelgroepmuziek. Muziek uit onze late pubertijd zorgt voor de sterkste emotionele herinnering. 
  • Creëer rituelen. Mensen houden van gewoontes en simpele rituelen geven een merk emotionele meerwaarde. Want waarom stoppen we eigenlijk een partje limoen in een Desperados?
  • Het Pavlov effect. Laat eerst je merk zien en geef dan een positieve associatie. Daardoor koppel je jouw merk aan een positieve emotie.
  • Beeld links, tekst rechts. Tekst verwerken we in de linkerhelft van de hersenen. Omdat ons brein informatie in spiegelbeeld opneemt, is het beter om beeld links en tekst rechts te plaatsen.
  • Keep it simple. Zowel als het gaat om de inhoud als de vorm. Hoe sneller het brein informatie kan verwerken, hoe eerder het de boodschap voor waar aanneemt.

Wil je meer weten over het toepassen van neuromarketing in jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

* Tips zijn tot stand gekomen uit onderzoeken van Martin de Munnik en Tim Zuidgeest.