11 praktische neuromarketing tips om direct mee aan de slag te gaan

profielfoto van Eva Koppelman
Geschreven op 18 juni 2020 door Eva Koppelman
Eva Koppelman

Steeds meer bedrijven maken gebruik van neuromarketing. Het is een krachtig middel geworden binnen de marketingbranche, maar helaas voor veel bedrijven nog niet toepasbaar binnen het bedrijfsleven. Benieuwd wat neuromarketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan verder! Ook geven we je 11 praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de hersenen reageren op prikkels door middel van neurowetenschappelijke technieken. Deze techniek onderzoekt onderbewuste emotionele systemen in de hersenen van de mens. 

Belangrijk hierbij is om in je achterhoofd te houden dat 80% van de tijd je intuïtieve geest (systeem 1) actief is en slechts 20% van de tijd je rationele geest (systeem 2). Omdat wij dus in 80% van de gevallen met ons onderbewustzijn reageren, is het erg interessant om juist hier op te richten met marketing.

Waarom neuromarketing?

Wij mensen zijn slechte voorspellers van ons eigen gedrag. We begrijpen niet wat we voelen, weten niet wat we willen en doen niet wat we zeggen. Veelal worden er in het bedrijfsleven keuzes gemaakt op onderbuikgevoel waar achteraf, na implementatie van de keuze, het tegenovergestelde effect zichtbaar wordt. Omdat we niet in het hoofd van de consument kunnen kijken moeten we bestuderen welke stimuli uit het brein komt, zodat we weten wat er heeft plaatsgevonden in het brein. 

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste beslissingen die je maakt onbewust en emotioneel worden genomen. Op basis van ervaringen, verhalen (geheugen) en intuïtie maak jij in je hoofd al een beslissing, terwijl je bewustzijn nog van niets weet. Ons onderbewustzijn neemt beslissingen voor ons, omdat het dat sneller en efficiënter kan dan ons bewustzijn. Ons bewustzijn kan alle prikkels die je gedurende de dag binnen krijgt niet verwerken. Daarom is het maar goed dat ons onderbewustzijn dat voor ons doet.

Wat kun je hier mee nou mee als bedrijf? Bovenstaande inzichten zijn interessant om te gebruiken wanneer je aan de slag gaat met conversie optimalisatie. Want helaas is het voor veel bedrijven (nog) niet mogelijk om neuromarketing onderzoeken in te zetten. Dit veelal om de kosten die hierbij komen kijken. Maar welke inzichten kan neuromarketing ons wel geven?

‘Mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen’ – Tim Zuidgeest

Bovenstaande quote is ook door te vertalen naar online surfgedrag. Daarom is het zo belangrijk om je onderbuikgevoel eerst te testen voordat je aanpassingen doorvoert. Dit is op een laagdrempelige manier al mogelijk door gebruik te maken van A/B testen of het analyseren van scroll- en klikgedrag.

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test ga je gegevens vergelijken, hierbij is het belangrijk dat je dezelfde data verzamelt zodat je niet appels met peren gaat vergelijken. Door dezelfde data te verzamelen kun je benchmarken. Een benchmark is een gemiddelde, ook wel een referentiepunt. Aan de hand van de benchmark kan je dan analyseren hoe een campagne of website gepresteerd heeft. 

Wat is Hotjar?

Hotjar maakt metingen van het scroll- en klikgedrag van je websitebezoekers. Wat gebeurt er als potentiële leads via een campagne op je website terecht komen? Tot waar reikt hun interesse en waar haken ze af? Aan de hand van deze data kan je verder optimaliseren. 

Zit jij er al langere tijd over na te denken om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie? Lees dan onze blog ‘Aan de slag met conversie optimalisatie’. 

Welke inzichten kan neuromarketing ons nog meer geven? 

Waarom zelf het wiel uitvinden als dat al door een ander is gedaan? Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het gedrag van de mens. Deze uitkomsten kun je gaan vertalen en testen voor je eigen bedrijf. Houd hierbij wel goed in de gaten dat context erg belangrijk is, wat bij de één werkt hoeft bij een ander niet hetzelfde effect te hebben. De context is namelijk nooit hetzelfde. 

11 neuromarketing tips voor bedrijven om direct mee aan de slag te gaan:

  1. Peak end rule. We onthouden het hoogtepunt en het einde. Geef daarom een positieve associatie mee aan het einde. Denk hierbij aan een handgeschreven kaartje bij een bestelling (webshop).
  2. Inzoomen. Inzoomen in een video heeft een positief effect in de hersenen, terwijl uitzoomen een negatief effect heeft. 
  3. Voorkom keuzestress. Hoe meer keuzes de klant heeft, hoe moeilijker de afweging. Dit kan als gevolg hebben dat de klant helemaal geen keuze maakt en dat is natuurlijk iets wat je zeker niet wilt.
  4. Laat gewenst gedrag zien. Mensen imiteren elkaar, onbewust. Mensen behoren graag tot een groep, dat schept vertrouwen. Laat daarom altijd het gewenste gedrag zien.
  5. Proefwerkeffect: Gebruik maken van rode elementen in het checkout proces van je webshop kan een negatief effect hebben op het afrekenproces.
  6. Niet nieuw, maar beter. Wees voorzichtig met het woord ‘nieuw’. Dit kan namelijk onze angst voor het onbekende activeren. 
  7. Kies voor doelgroepmuziek. Muziek uit onze late pubertijd zorgt voor de sterkste emotionele herinnering. 
  8. Creëer rituelen. Mensen zijn gewoontedieren, daarom geven simpele rituelen een merk emotionele meerwaarde. Want waarom stoppen we eigenlijk een stukje limoen in een Desperados?
  9. Het Pavlov effect. Laat eerst je merk zien en geef dan een positieve associatie. Want als je eerst je merk laat zien voordat je een positieve ervaring ervaart, koppel je daardoor het merk aan die emotie.
  10. Beeld links, tekst rechts. Tekstverwerking gebeurt in onze linkerhersenhelft. Aangezien ons brein informatie gespiegeld opneemt, wordt tekst dan makkelijker verwerkt. Daarom is het beter om beeld links te zetten en tekst rechts.
  11. Houd het simpel. Hoe sneller ons brein de informatie kan verwerken, zowel qua inhoud als qua vorm, hoe eerder het de boodschap voor waar aanneemt.

Wil je meer weten over het toepassen van neuromarketing in jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

* Tips zijn tot stand gekomen uit onderzoeken van Martin de Munnik en Tim Zuidgeest.