8 redenen waarom een advertentie niet getoond wordt

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 30 november 2018 door Daniel Derks
Daniel Derks

Google advertenties worden ingezet om de gewenste doelgroep op jouw site te laten landen. Om dit doel te behalen is het noodzakelijk dat advertenties goed worden ingericht om door Google goedgekeurd te worden.

Het kan voorkomen dat een advertentie niet getoond wordt. Geen paniek! Wij benoemen 8 redenen in deze blog hoe dit kan of wat je hieraan kunt doen. Meer informatie hierover nodig? Neem dan contact op en wij helpen graag verder.

Advertentie ter beoordeling

Google stelt een nieuw ingevoerde advertentie altijd ter beoordeling. De advertentie is in dit geval nog niet goedgekeurd en wordt in deze fase nog niet weergegeven aan de Google-gebruiker. Zodra Google de advertentie heeft goedgekeurd, wordt deze zichtbaar.

Mijn advertentie wordt niet getoond?

Wanneer je advertentie vervolgens is goedgekeurd door Google en nog steeds niet wordt weergegeven, dan kan het een andere reden hebben.

1. Betalingsmethoden en factuurgegevens

Heb je jouw factuurgegevens volledig ingesteld in Google Ads? Ook hierbij geldt dat de advertenties enkel worden getoond wanneer deze betalingsgegevens zijn goedgekeurd.

2. Advertentieplanning

Maak je gebruik van een advertentieplanning voor je advertentie in Google Ads? Bekijk eerst of dit ook voor jouw advertentie geldt. Wanneer je een specifieke planning ingesteld hebt voor advertenties dan is het mogelijk dat je advertentie alleen op bepaalde uren van de dag of dagen van de week wordt weergegeven.

3. Herkenning van het IP-adres

De advertentie kan mogelijk na een tijdje niet meer weergegeven worden wanneer je meerdere malen via Google naar je eigen advertentie hebt gezocht. Wanneer je nooit op deze advertentie klikt gaat Google er vanuit dat je waarschijnlijk niet geïnteresseerd bent. Google herkent je IP-adres, gebruik daarom dus altijd de incognito modus van je browser.

4. Targeting op locatie

Maak je gebruik van geografische targeting? Dan is het mogelijk dat je advertentie alleen in bepaalde landen of regio’s wordt weergegeven en niet in de locatie wordt getoond waar jij je op dat moment bevindt.

5. Dagbudget bereikt

Google Ads geeft je advertenties zo vaak mogelijk weer zonder het dag budget te overschrijden. Als het budget eenmaal bereikt is worden de advertenties niet meer weergegeven.

6. Lage kwaliteitsscore

Heb je bovenstaande punten nagelopen en wordt je advertentie nog steeds niet getoond? Dan is het mogelijk dat de advertentie over een lage kwaliteitsscore beschikt. De berekening van deze score is onder andere afhankelijk van de zoekwoorden in combinatie met advertentieteksten en de ervaring op de bestemmingspagina. Heb je bijvoorbeeld zoekwoorden die niet terugkomen in je advertentie? Google kan beslissen om de advertentie dan niet te tonen. Denk hierbij ook aan het gebruik van extensies.

Met extensies geef je extra informatie over je bedrijf. Extensies maken een advertentie aantrekkelijker, waardoor een zoeker via Google sneller op jouw advertentie zal klikken.

Wist je dat: advertentieteksten groter zijn dan voorheen?  Meer tekst betekent meer mogelijkheden om zoekwoorden terug te laten komen! Het is nu mogelijk om drie koppen toe te voegen en een tweede beschrijving van 90 tekens.

7. Laag zoekvolume

Indien een zoekterm weinig zoekvolume heeft kan het zijn dat Google daarop geen advertenties activeert. Het zoekvolume zal eerst moeten groeien tot een bepaald minimum waarop Google advertenties zal gaan weergeven.

8. Advertentiebeoordeling en -diagnosetool

In Google Ads vind je de advertentievoorbeeld en -diagnosetool. Hiermee wordt vastgesteld waarom een advertentie of advertentie-extensie wel of niet wordt weergegeven. Wanneer je een zoekterm en andere criteria invoert (zoals taal en locatie) geeft de tool aan of de advertentie in aanmerking komt voor weergave. De mogelijke oorzaak van een niet weergegeven advertentie wordt door de tool aangegeven.

Meer weten over online adverteren?

Wil jij meer weten over online adverteren via diverse kanalen? Het Onyourline team helpt jou graag verder! Wij bieden jou hulp in adverteren via social media kanalen, SEO– en conversie optimalisatie of het maken van strategische marketingkeuzes. Alle mogelijkheden vind je op onze site bij diensten!

Vraag Onyourline om hulp!

Om onze online kennis nog meer te verbreden zijn we in oktober 2018 naar Dublin gevlogen om het kantoor van Google te bezoeken. Hier kregen we drie interessante trainingen aangeboden waardoor er nog meer kennis binnen het Onyourline team is gekomen. Lees hier meer over deze leuke trip!