Creëer ambassadeurs met content marketing

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 7 april 2016 door Daniel Derks
Daniel Derks

Je hebt vast wel eens gehoord van content marketing. Maar wat is content marketing nu eigenlijk, wat heb je eraan en hoe kun je het inzetten? Content marketing draagt bij aan meer naamsbekendheid, klantbinding, het binnenhalen van meer leads, en uiteindelijk: meer geld verdienen! Hoe je dit kunt realiseren? Dit vertel ik je hieronder.

Wat is content marketing?

Content wordt vaak omschreven als informatie of inhoud met een doel. Zonder content (inhoud) is een website leeg. Er zijn verschillende definities van content marketing. Wij omschrijven content marketing als volgt:

Content marketing is het creëren van waardevolle, relevante en aantrekkelijke content om daarmee de doelgroep aan je te binden.

Waardevolle content is daarbij heel belangrijk. De moderne consument verwacht steeds meer relevantie en toegevoegde waarde. Dit geldt voor content op websites, maar ook voor gedeelde content op social media en in blogs. Door middel van content marketing laat je zien dat jij als merk of organisatie de deskundige bent in jouw gebied. Je hoeft zelf niet meer te vertellen hoe goed je bent, maar de klanten gaan dit voor jou doen. Ideaal toch? Je voorziet de consument van kennis en inspiratie om tot een goede keuze te komen en over te gaan tot actie.

Content marketing voor betere vindbaarheid

Niet alleen de consument, maar ook Google gaat waardevolle content en gebruikerservaring steeds hoger waarderen. In 2016 wordt dit zelfs een ranking factor voor het behalen van goede posities in Google. Hier lees je meer over de SEO trends voor 2016. Des te meer reden om goed na te denken over de content op jouw website.

Aan de slag!

Hoe pas je content marketing toe? Stel een concrete strategie op voor het beste effect! Wij hanteren hiervoor 5 stappen:

Stap 1: Bij een strategie horen doelstellingen. Bepaal het doel van je content marketing. Welke doelstellingen kent content marketing?

Awareness: Maak consumenten bewust van de producten en diensten die je aanbiedt en welke eigenschappen deze bezitten.
Naamsbekendheid: Hoe moet de consument jouw merk of organisatie zien? Match de waarden van jouw bedrijf met de content.
Leadgeneratie: Kom in contact met meer potentiële klanten.
Klantbinding: Vergroot de betrokkenheid van de doelgroep met jouw product, dienst of merk.
Sales: Meer verkopen en geld verdienen met content marketing.

Dit zijn 5 voorbeelden van veel gebruikte doelen van content marketing. Veel van deze doelen zitten in elkaar verweven. Wie wil er uiteindelijk niet meer geld verdienen? Door waardevolle en relevante content wek je vertrouwen bij de consument. Vertrouwen en de juiste informatie geven zijn essentieel voor awareness en klantbinding, maar ook voor het genereren van meer leads en sales. Naamsbekendheid en branding van je bedrijf spelen daarbij een belangrijke rol.

Stap 2: Welke boodschap wil je overbrengen en wat wil je uitstralen? Dit is de achterliggende gedachte van alle content.

Stap 3: Doelgroepen bepalen. Wie wil je bereiken met je content?

Stap 4: Kanalen bepalen. Content kun je aanbieden via verschillende online kanalen. Welke doelgroep bereik je het beste via welk kanaal?

Stap 5: Uitvoeren en meten. Belangrijk is om vooraf vast te stellen hoe je de mate van succes gaat bepalen. Het voordeel van online is dat het goed meetbaar is. Je kunt bijvoorbeeld meten hoe vaak je content is bekeken, of het aantal bezoekers van je website is gegroeid en of het aantal online leads of bestellingen is gestegen.

Genereer meer sales!

Met een waardevolle en relevante content marketing strategie creëer je ambassadeurs voor jouw merk of organisatie. Je deelt waardevolle kennis waardoor anderen voor je gaan vertellen hoe goed je bent. Heel belangrijk voor het genereren van meer sales! Stel een content marketing strategie op om dit te realiseren en deel deze met het hele bedrijf. Vergeet niet dat het nastreven van je merkbelofte en het waarmaken van verwachtingen cruciaal is voor goede klantbinding.

Benieuwd naar hoe jouw bedrijf winst kan behalen met content marketing? Neem dan contact op. Wij vertellen je er graag alles over!