Google Penguin update 4.0: Wat verandert er voor jou?

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 19 oktober 2016 door Robin Moors
Robin Moors

Enkele weken geleden heeft Google een update uitgerold: Google Penguin 4.0. Vanaf nu maakt Google Penguin deel uit van het standaard algoritme.

Allereerst: wat is Google Penguin?

Google voert regelmatig nieuwe updates uit om de zoekmachine steeds relevanter te maken.

De Penguin update is een aanvulling op het zoekalgoritme van Google. Penguin is ervoor bedoeld om de kwaliteit van links tussen website te beoordelen en hiermee linkspam tegen te gaan. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van linkuitwisselingsprogramma’s (linkbuilding) die gebruik maken van websites met een lage autoriteit en slechte beoordeling, loop je een verhoogd risico dat Google je gaat straffen. Dit zie je terug in dalende posities in de Google zoekmachine en daardoor krijg minder organische bezoekers.

Wat is er veranderd na de update?

De update heeft meerdere wijzigingen met zich meebracht:

  • Allereerst is Google Penguin toegevoegd aan het standaard algoritme* van Google. Hierdoor wordt het belang van Penguin groter.
  • Google Penguin is vanaf nu realtime. Dit houdt in dat je op ieder moment een penalty kan krijgen voor spam links die naar jouw site verwijzen. Dit heeft natuurlijk ook een voordeel: wanneer je een niet relevante link verwijderd, wordt de penalty direct opgeheven. Heeft jouw website inkomende links welke niet relevant zijn? Deze links kun je afwijzen. Lees meer over inkomende links afwijzen.
  • Voorheen gaf Google Penguin de gehele website een penalty bij een slechte beoordeling voor het gebruik van verwijzende links. Vanaf nu kijkt Google naar specifieke pagina’s van je website. Dit betekent niet meer dat de hele website wordt gestraft, maar de desbetreffende pagina’s waarnaar wordt verwezen op jouw website.

Wat betekent dit voor jou?

Hopelijk heeft de update geen invloed gehad op de posities van jouw website. Is dit wel het geval? Het is dan van belang om een volledig overzicht te maken van alle verwijzende links naar je website. Let hierbij op de volgende punten:

  • Heb je ooit links naar jouw website gekocht? Zorg ervoor dat deze niet meer gelezen kunnen worden door Google.
  • Doe je aan (niet relevante) linkruil? Stop hiermee, Google is door de update nog beter geworden in het achterhalen hiervan.
  • Daarnaast is het belangrijk dat de backlinks van unieke domeinen afkomstig zijn.
  • Maak je gebruik van anchorteksten**? Het is van belang dat hier variatie in zit.

Mocht je het vermoeden hebben dat jouw website geraakt is door de Google Penguin update? Neem dan contact met ons op!

*Algoritme= heeft te maken met de werking van de Google zoekmachine. De werking van het algoritme wordt nooit helemaal vrijgegeven. Het is een lastige formule waarbij vele factoren een rol spelen. Het algoritme bepaalt de ranking van de zoekresultaten. Soms geeft Google richtlijnen vrij aan SEO specialisten.

** Anchorteksten= de tekst die zichtbaar is wanneer je een link naar een andere pagina maakt. Deze tekst is dus klikbaar.