Het verschil tussen SEO & SEA

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 25 januari 2016 door Daniel Derks
Daniel Derks

Binnen online marketing wordt vaak gesproken over de termen SEO en SEA. Maar wat is dit nou precies en wat is het verschil? Wij leggen het je uit!

SEO – Search Engine Optimization

Search Engine Optimization, ook wel SEO genoemd, is de basis van jouw website. Simpel gezegd is het ervoor zorgen dat jouw site zo hoog mogelijk gevonden wordt in de gratis zoekresultaten van Google. Om dit te bereiken dien je aan heel wat regels en voorwaarden te voldoen. Daarnaast is het ook van groot belang om een duidelijke strategie te hebben, zodat je op de juiste zoekwoorden gevonden wordt en je op deze manier de juiste doelgroep bereikt.

SEA – Search Engine Advertising

Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine advertenties, zorgt ervoor dat je meer bezoekers naar jouw website genereert via advertenties. Het draait erom dat je doelgerichte campagnes bouwt, met de juiste zoektermen, het juiste budget en de juiste doelgroep. Deze aspecten kun je allemaal zelf bepalen, hierdoor ga je gericht te werk.

Hieronder vind je een duidelijk overzicht van de verschillen tussen SEO & SEA:

SEO

  • Gratis
  • Lange termijn resultaat
  • Positie in Google wordt bepaald door Google

SEA

  • Betaald
  • Direct resultaat
  • Positie in Google wordt bepaald door de adverteerder
  •   Campagnes kunnen continue worden bijgesteld door de diverse rapportage- en optimalisatie mogelijkheden. Hierdoor kan je het meeste uit je budget halen.