Inzicht in telefonische conversies met call tracking

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 3 juli 2020 door Robin Moors
Robin Moors

Het effect van online marketing campagnes kunnen voor een groot deel gemakkelijk inzichtelijk gemaakt worden binnen Google Analytics: hoeveel aankopen er zijn geweest, hoeveel mensen een contactformulier hebben ingevuld en ga zo maar door. Maar hoe zit dat met mensen die de telefoon pakken en gaan bellen? Hoe kun je achterhalen welke telefonische leads door een campagne zijn binnengekomen en wat deze jou hebben opgeleverd? Het antwoord op deze vragen is call tracking. 

Wat is call tracking?

Call tracking is het meten van alle telefonische acties naar aanleiding van een campagne of een website bezoek. Middels call tracking volg je als het ware de beller en op die manier kan je achterhalen waar de bezoeker vandaan komt. Op deze manier krijg je meer inzichtelijk wat je (online) marketing campagnes opleveren en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Waarom call tracking inzetten?

Gaat binnen jouw bedrijf de telefoon regelmatig over? En dragen deze gesprekken bij aan de omzet van jouw organisatie? Dan is het erg relevant om te meten waar deze waardevolle telefoontjes vandaan komen.

Binnen online marketing is het erg belangrijk dat resultaten meetbaar zijn. Haal je wel zo veel mogelijk rendement uit je investering? Helaas is het niet altijd mogelijk om alle acties meetbaar te maken, waaronder telefonische leads. Maar met call tracking los je dit probleem op: deze techniek wisselt dynamische nummers uit je eigen poule van telefoonummers, zodat de inkomende oproepen aan specifieke bronnen gekoppeld kunnen worden. Op deze manier kan je achterhalen of het telefoontje vanuit een specifieke advertentie- of marketingcampagne komt. Door inzichtelijk te krijgen welke bron voor de meest waardevolle oproepen leidt, kun je voortaan beter je toekomstige marketingbudgetten inzetten.

Naast de zogenoemde dynamische call tracking is het ook mogelijk om offsite call tracking te implementeren. Denk hierbij aan advertenties in de krant, Google Ads oproepextensies of bellen via de Google Mijn Bedrijf vermelding.

call tracking - telefonische conversies
In bovenstaand voorbeeld zie je dat wanneer je niet aan call tracking zou doen je er vanuit gaat dat zoekwoord A & C voor de conversies zorgen, terwijl juist zoekwoord B voor de meeste telefonische conversies zorgt.

Samengevat de voordelen van call tracking op een rijtje:

  • Naast conversies die op je website plaatsvinden heb je nu ook inzicht in telefonische conversies;
  • Je weet vanuit welke campagnes of kanalen de meest waardevolle telefoontjes binnen zijn gekomen;
  • Doordat je meer inzicht hebt in waar je conversies vandaan komen, kan je je campagnes beter optimaliseren en een betere return on investment realiseren.

Aan de slag met call tracking?

Op de Nederlandse markt zijn er meerdere partijen die call tracking aanbieden. Zie jij het wel zitten om te starten met call tracking en kan je hierin advies gebruiken? Pak dan nu je telefoon en vraag ons om advies!