Verhoog conversies met heatmaps!

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 6 april 2017 door Daniel Derks
Daniel Derks

Om je website te optimaliseren voor beter resultaat is het belangrijk je bezoekers te kennen. Je wilt bijvoorbeeld weten welke informatie je doelgroep zoekt en hoe ze navigeren door jouw site. Door achter de informatie te komen kun je jouw website optimaal inrichten op basis van de behoeften van de bezoekers, zodat je uiteindelijk meer conversies binnenhaalt!

Om inzicht te krijgen in dit soort zaken kan gebruik worden gemaakt van Hotjar. Hotjar is een tool waarmee je het gedrag van je bezoekers kan analyseren. Met deze tool kun je onder andere heatmaps, gebruikersvideo’s, polls en funnels aanmaken. De focus in dit blog ligt voornamelijk op het gebruik van heatmaps.

Wat is een heatmap?

Een heatmap is een warmtebeeld met een analyse van een pagina op jouw website. Hotjar verzamelt alle bewegingen die de bezoekers maken met de muis. Uiteindelijk verandert de kleur van de locatie waar de meeste muisbewegingen of klikken plaatsvinden. Hierdoor kun je gemakkelijk zien welke gebieden op de website populair zijn en welke minder. Er bestaan 3 soorten heatmaps: clickmap, movemap en scrollmap. Een clickmap laat zien waar het meest geklikt wordt, een movemap maakt de bewegingen inzichtelijk en een scrollmap geeft aan hoeveel procent van de bezoekers het einde van je pagina bereikt.

Hoe krijg je nuttige informatie uit heatmaps?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen van welke pagina’s je heatmaps wilt maken, anders gezegd: welke pagina’s kunnen verbeterd worden? Kijk eerst eens in Google Analytics op welke pagina het uitstappercentage of bouncepercentage erg hoog is. Op die manier weet je of de pagina relevant is om te verbeteren.

Nadat je heatmap is ingesteld kun je na een tijdje gaan analyseren. Daarbij is het van belang om goed het doel van de pagina voor ogen te houden.

Een voorbeeld van een inzicht die je uit het analyseren van de heatmaps kunt halen is het aanpassen van de positie van het doel van de pagina. Bij Beleasy.nl hebben we een heatmap geplaatst op een belangrijke pagina en gekeken naar wat de bezoekers deden. We zagen dat de zoekbalk veel gebruikt werd, maar onder de ‘average fold’ lijn (midden van de pagina, de ‘vouw’) lag. Ons advies: verhoog de positie van de zoekbalk zodat meer bezoekers deze direct in beeld krijgen.

Hotjar Conversie Optimalisatie

Verdere mogelijkheden met Hotjar

Naast heatmaps is het ook mogelijk om opnames te maken van de muisbewegingen van individuele bezoekers. Hotjar registreert op die manier exact wat de bezoeker op jouw site doet. Hiermee kun je ontdekken waar bezoekers afhaken en of bezoekers de gewenste actie uitvoeren.

Een andere interessante functie is het analyseren van een bepaald proces op jouw website. Wil je bijvoorbeeld weten waar bezoekers afhaken in het aankoop- of inschrijfproces en waarom? Een zogeheten funnel maakt inzichtelijk hoeveel bezoekers afhaken tijdens een proces. Vervolgens kun je middels gebruikersvideo’s deze specifieke groep afhakers analyseren. Hierdoor kom je er bijvoorbeeld achter waarom veel bezoekers producten in de winkelmand plaatsen, maar er procentueel veel minder bestellingen gedaan worden. Met deze data kun je uiteindelijk drempels verlagen!

Ben je benieuwd naar hoe de bezoekers jouw website ervaren? Hotjar heeft een tool waarmee je je website kan voorzien van een feedbackmogelijkheid: een poll. Je kan hier één of meerdere vragen in opnemen. De poll wordt onderaan je site getoond en kan uitgeklapt worden door de gebruiker. Erg handig om naast het gebruikersgedrag ook naar de mening van de bezoekers over je website te vragen.

Hotjar is tot 300 opnames, 3 heatmaps,  3 funnels en 3 polls gratis. Zo kun je gemakkelijk de verschillende tools testen. Interesse in conversie optimalisatie met behulp van Hotjar? Neem contact met ons op en wij bespreken graag de mogelijkheden met je!