Wil jij als ondernemer verkopen op Amazon? 6 vragen om over na te denken

profielfoto van Patrick de Groot
Geschreven op 4 mei 2020 door Patrick de Groot
Patrick de Groot

Na jaren speculatie en voorbereidingen was het in maart 2020 eindelijk zo ver! De winkel waar ik altijd mijn Engelstalige boeken bestel, oftewel de Amerikaanse internetreus Amazon, is live met een Nederlandse marketplace. In de eerste week van de lancering ging Amazon NL even Bol.com en Coolblue voorbij qua populariteit volgens Google Trends. Maar waar is Amazon nu? En is het voor jou interessant om snel actief te worden op Amazon NL?

Verkopen op Amazon, of niet?

Het aanbieden van jouw producten aan één van de grootste marketplaces ter wereld klinkt misschien interessant. Maar mijn advies is; maak eerst een doordacht verkoopplan om te bepalen of Amazon voor jou écht van toegevoegde waarde is. Wil je verder groeien binnen of buiten Nederland? En wegen de kosten op tegen de baten? Er zijn verschillende ‘online experts die alleen op de gevaren of voordelen wijzen, maar dit is voor elk product weer anders.

Misschien kunnen onderstaande vragen je helpen om de knoop door te hakken:

1. Wat is het doel van het aanbieden van jouw producten op Amazon?

Je leest op internet veel verhalen dat het interessant is om te adverteren op Amazon om nieuwe klanten te bereiken. Zeker ook omdat je nu mogelijkheden hebt om het aan te bieden in Duitsland en andere Europese landen. Maar vergeet de bijkomende kosten niet die je krijgt bij elk verkocht product.

Het is belangrijk dat je wel winst maakt op elk verkocht item. Zie het niet als een investering om nieuwe klanten binnen te halen. Want deze klant zal een herhaalaankoop sneller doen via Amazon dan via een ander platform. Stel voor jezelf gerichte doelen en kijk of deze haalbaar zijn.

2. Wat is de consumentenprijs van jouw producten? En is deze hoog genoeg?

Het is mogelijk om je product direct in Europa beschikbaar te maken. Maar bij elk verkocht item dien je een bedrag aan Amazon te betalen. Naast deze vergoeding heb je ook nog andere bijkomende kosten. Denk aan de verzendkosten, opslagkosten (mocht je daar gebruik van maken) maar ook de retourkosten. Hoeveel producten worden er nu geretourneerd en wat zijn hiervan de kosten? Iets om goed over na te denken. Zodat je niet een te lage prijs aanbiedt, waardoor je straks in de problemen komt.

3. Wat is de winstmarge van je producten?

Probeer creatief te zijn. Verkoop je bijvoorbeeld sokken, maar is de winstmarge op één sok te laag? Bied dan meerdere producten aan als een bepaalde set. Verkoop bijvoorbeeld 3 verschillende sokken voor een hoger bedrag. Zo vergroot je jouw winstmarge, zonder dat je problemen krijgt omdat jouw product bij een andere winkel voor een lagere prijs ligt dan bij Amazon. Ik ken een merk die dit heeft gedaan, want zij wilden een minimum verkoopprijs van 16 euro hanteren anders was het voor hen niet rendabel. Ze hebben uiteindelijk product sets gemaakt, die ze konden aanbieden voor deze prijs.

4. Hoeveel vraag is er naar je producten?

Dat weet je natuurlijk nog niet voordat je op Amazon begint. Start met een product of een concurrentieonderzoek en kijk of je via deze manier al informatie kunt winnen. Je kunt ook heel klein beginnen met een selectief aanbod, zodat je kunt zien of het interessant is voor de koper die op Amazon actief is.

5. Zijn concurrenten actief op Amazon NL?

Zie Amazon als een winkelstraat voor ondernemers. Analyseer wat jouw concurrenten doen met Amazon.  Welke prijzen hanteren ze? Welke productfoto’s gebruiken ze? Hoeveel reviews hebben ze en zijn deze positief? Dit zijn enkele voorbeelden van punten waar je goed naar moet kijken. Want hoe ga jij met het soortgelijke aanbod straks opvallen?

6. En nog belangrijker is: wat doet de concurrent of wat doen merken met soortgelijke producten als jij ook gaat verkopen op Amazon?

Dit is een hele belangrijke vraag om over na te denken. Gaan de concurrenten namelijk heel competitief te werk dan zul je wellicht ook weer de prijs moeten verlagen, waardoor je omzet misloopt.

Mijn advies is dan ook:

Maak een gedegen verkoopplan voordat je op Amazon je producten gaat aanbieden. Er zitten veel voordelen aan. Zo zijn er in Amerika veel leuke cases te lezen van bedrijven die heel groot zijn geworden dankzij Amazon. Maar ik wil je ook attenderen op de nadelen. Je moet alle kosten, alle voors en tegens voor jouw bedrijf op een rij zetten. Pas daarna kun je een gedegen keuze maken.

Even nog wat belangrijke zaken

Eenmaal de keuze gemaakt? Houd dan ook nog rekening met het volgende:

  • Klantdata mag je niet gebruiken
    Je mag en kunt zelf niets doen met de klantgegevens. De data gebruiken voor een mooie upsell of om zelf een aanbieding te sturen die je koppelt aan je eigen webshop zit er dan ook niet in.
  • De kosten die je krijgt als verkoper
    Je kunt klein beginnen met een ‘basic seller account’ waarbij je minder dan 40 producten verkoopt per maand. Je betaalt dan een vergoeding per verkocht item + de aanvullende kosten (toeslagen en extra kosten die verschillende per productcategorie). Maar verkoop je weer meer dan 40 producten per maand? Dan dien je maandelijks 35 euro te betalen voor een professional account. Ook hier komen nog aanvullende kosten bij per verkocht item. De aanvullende kosten kunnen hoog oplopen, want dit zijn eigenlijk prijsmarges per productcategorie.
  • Wil je het zelf versturen? Of wil je gebruik maken van de shipping en fulfillment van Amazon?
    Het is mogelijk om de shipping en fulfillment geheel door Amazon te doen. Het afhandelen bij Amazon lijkt misschien wat duurder, maar het bespaart ook weer een hoop tijd. Vergeet dat bezoekje aan het postpunt niet om het pakketje te versturen. Denk hier goed over deze keuze na. Start eerst met de verkoop zodat je eerst kunt kijken hoeveel je gaat verkopen. Maak daarna deze keuze.
  • Een stille introductie, tot dit najaar?
    In maart is stilletjes het volledige aanbod van Amazon geïntroduceerd. Maar grote marketingcampagnes om de introductie van het platform bekend te maken zijn uitgebleven. Iemand tipte mij dat Amazon dit najaar pas met marketingcampagnes gaat komen. Voorlopig is het dus nog even een stille lancering.
  • Wil je uiteindelijk gaan verkopen op Amazon?
    Dan zijn er hele interessante extra’s die je kunt inzetten. Zo heb je de mogelijkheid om A+ Content te maken. Voor merkeigenaren is dit heel erg interessant. Met A+ Content kun je jouw merkverhaal vertellen. Je kunt uitgebreide productinformatie uploaden maar ook foto’s en video’s. Deze worden op de productpagina’s getoond. Je hebt ook hier weer verschillende soorten varianten in.

Deze blog is puur informatief om je te laten nadenken over de voor-en nadelen van verkopen op Amazon NL. Uiteraard zijn er meerdere factoren die meespelen bij het maken van een weloverwogen beslissing voor jouw bedrijf. Doe daarom zelf ook goed research, voordat je daadwerkelijk de keuze maakt.