Rijn IJssel online open dag

Begin maart begonnen wij met het draaien van de open dag campagne van Rijn IJssel die op 13 maart 2020 zou plaatsvinden. Helaas werd de open dag last-minute gecanceld door het coronavirus. Erg vervelend voor de duizenden potentiële studenten die nog met vragen zitten, of zelfs helemaal niet weten welke studie ze willen volgen. Dat zetten ons aan het denken: ‘Waarom geen online open dag?!’.

Vanuit die gedachte organiseerde Rijn IJssel nog geen maand later een online open dag: Een livestream waarbij potentiële leerlingen op een leuke manier geïnformeerd worden over hun mogelijke toekomstige opleiding. Er vonden gesprekken plaats met o.a. docenten en huidige studenten. Daarnaast was er zelfs een live-schakeling naar een kooksessie vanuit de locatie van Vakschool Wageningen! Potentiële studenten konden gedurende de livestream ook vragen stellen via de online chat.

De online open dag van Rijn IJssel was een groot succes! Lees in deze case meer over de online marketing campagnes omtrent deze bijzondere open dag.

Online

Wat was het doel van de online campagnes?
Het doel van de online campagnes was om de online open dag van 23 april onder de aandacht te brengen bij de potentiële leerlingen van Rijn IJssel.

  1. Hoofddoelen:
    1. Vertoningen en doorklikken voor meer informatie over de online open dag.
    2. Tijdens de livestream bezoekers trekken naar de website.
  2. Subdoel: het stellen van vragen die vooraf én tijdens de livestream gesteld konden worden.

De doelgroep (13-19 jaar oud in Gelderland) bevindt zich tijdens de coronacrisis meer dan óóit online. Want wat moeten ze immers anders doen naast het volgen van online lessen? Precies, laat die online advertenties maar komen!

Zichtbaar

“We pakken dit groots aan!” was ons motto voor deze campagnes. Zo gezegd, zo gedaan. Op vele online plekken heeft de doelgroep in de twee weken durende campagne de boodschap gezien. Ieder online kanaal met zijn eigen doelstelling. Op de dag zelf hebben we extra budget ingezet met een directe link naar de livestream. Kortom: de doelgroep kon er niet omheen.

Rijn IJssel online open dag tekstadvertentie 2
Google search campagne

De volgende online marketingmiddelen zijn ingezet om de doelgroep te bereiken:

  • Snapchat
    Bij uitstek één van de beste marketingmiddelen om de jongere doelgroep te bereiken. Middels een 13 seconden durende video prikkelden we de jongeren om de online open dag te bezoeken. Hieruit volgden vele swipe ups en waren er vele websitebezoekers van hoge kwaliteit met als resultaat een hoog interactiepercentage, bezoektijd en conversiepercentage.
  • Facebook Audience Network (TikTok)
    TikTok is op dit moment de meest razend populaire social media platform onder jongeren. Helaas is direct adverteren via dit platform nóg niet beschikbaar in Nederland (binnenkort wel, houd onze blog in de gaten!).
    Maar daarmee is het adverteren in TikTok niet geheel onmogelijk! TikTok is namelijk aangesloten bij het Facebook Audience Network. Daarom hebben we met een apart budget advertenties gedraaid via deze plaatsing.
  • YouTube
    Ook YouTube is populair onder de jonge doelgroep. Het doel van deze campagne was videoweergaven. In de video wordt de doelgroep warm gemaakt om de online open dag op 23 april te kijken.
    Via dit kanaal hebben we getarget op aangepaste intentiedoelgroepen. Daarmee maakten we een doelgroeplijst van mensen die de intentie hebben om een mbo studie te gaan volgen. Via een TrueView InStream-advertentie van 39 seconden is de boodschap verspreid. Je betaalt met deze vorm van adverteren alleen voor een betrokken kijker. Na 5 seconden kan de advertentie overgeslagen worden.
  • Google Search
    Zodra iemand in Google zocht op welke mbo studie? of andere zoekwoorden omtrent mbo studies, dan stond Rijn IJssel bovenaan in de betaalde zoekresultaten. Dit kanaal is perfect om de gewenste doelgroep te bereiken die op dat moment zelf zoeken naar informatie. De campagnes via Google Search hebben hierdoor ook een hoog conversiepercentage.
  • Google Display
    Dit kanaal is hoofdzakelijk ingezet om zo veel mogelijk vertoningen te genereren tegen een lage CPM (kosten per duizend views). Bijna stalken zou je kunnen zeggen! Nee hoor, de frequentie hebben we goed in de gaten gehouden en deze is niet overschreden.
    Omdat jongeren relatief meer op hun mobiel zitten hebben we daarnaast extra mobiele bannerformaten ingezet.
  • Facebook en Instagram
    Deze campagnes zijn uitgezet door reclamebureau Zichtbaar. 
Rijn IJssel online open dag campagnes

Resultaat

De online open dag was een groot succes. Via de online campagnes hebben we een groot bereik gehad onder de gewenste doelgroep, met als resultaat: voor de uitzending veel verkeer op de website en zeer veel kijkers tijdens de live-uitzending. Opvallend én leuk is dat rondom de livestream er veel bezoekers ook de aanmeldpagina bezochten, waaruit een groot aantal opleidingsaanmeldingen zijn gekomen. En niet alleen tijdens de livestream, maar ook in de dagen erna zien we een piek in aanmeldingen.

2 miljoen
vertoningen via de campagnes
4.000 kijkers
tijdens de livestream
500+ vragen
beantwoord via de online chat

Samen met Rijn IJssel, reclamebureau Zichtbaar en videoproductiebedrijf SMASH studios zijn we tot deze mooie resultaten gekomen. Rijn IJssel heeft zelfs aangegeven: “De toekomstige open dagen zullen nooit meer hetzelfde zijn als voorheen. Het was een bult werk, maar het was echt fantastisch.

Benieuwd naar de livestream van de online open dag?

Je kunt hem hieronder direct bekijken!

video placeholder

Hoe kan ik jou helpen?

Heb jij ook een online vraagstuk wat je groots wilt aanpakken? Of zit jij met een ander online vraagstuk zoals hoe jij kunt inspelen op de coronacrisis, of hoe je de jonge doelgroep kunt bereiken?
Julia Bouwmeester